دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
03 بهمن 1400 - 11:59

جزئیات سند راهبردی اتحادیه اروپا برای «اینترنت بهتر کودکان»

همه پدران و مادران در سراسر دنیا این موضوع را درک کرده اند که کودکان در فضای مجازی نیازمند حمایت هستند و باید چارچوب‌هایی برای مواجهه آنها با محتوای موجود در اینترنت در نظر گرفته شود
کد خبر : 10853

پایگاه رهنما:

ابوالفضل محمودی :کارشناس فضای مجازی لزوم تنظیمات حریم خصوصی متناسب با سن کودک و توجه به رتبه‌بندی سنی و محتوایی را از جمله راهکارهای سند راهبردی کمیسیون اروپا درباره « اینترنت بهتر برای کودکان» عنوان کرد. اتحادیه اروپا به تازگی سند استراتژیک خود در خصوص اینترنت بهتر برای کودکان را به روز رسانی کرده است که ملاک عمل تمام کشورهای عضو این اتحادیه در خصوص سازوکارهای کنترل کودکان در فضای مجازی و اقدامات و راهکارهای پیش رو است. همه پدران و مادران در سراسر دنیا این موضوع را درک کرده اند که کودکان در فضای مجازی نیازمند حمایت هستند و باید چارچوب‌هایی برای مواجهه آنها با محتوای موجود در اینترنت در نظر گرفته شود. از این رو کشورهای مختلف به دنبال تدوین راهبرد مشخصی برای بهره مندی کامل کودکان از اینترنت همزمان با مواجهه ایمن با این فضا هستند. در ایران نیز سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی خردادماه امسال به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید و طبق آن ۹ سیاست کلان برای محافظت از کودکان در برابر آسیب‌های احتمالی فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. در این سند به تمامی پلتفرم‌ها و ارائه دهندگان محتوا و خدمات فضای مجازی یک سال فرصت داده شده که نسبت به صیانت از داده‌ها، رده‌بندی و تفکیک محتوا و خدمات ویژه هر رده سنی از خدمات عمومی اقدام کنند. در همین حال همه نیازمندی‌های عمومی و ضروری کودک اعم از موتور جستجو و شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها که باید در یک محیط امن در دسترس کودکان قرار گیرد، در این سند مورد تاکید قرار گرفته است.

تلگرام، آلمانی ها را هم وادار به فیلترینگ کرد

وزیر کشور آلمان در مصاحبه با یک نشریه آلمانی تاکید کرد،‌ برلین فیلتر کردن پیام رسان تلگرام به عنوان «آخرین راه حل» را تا زمانی که راه حلی در زمینه پایبندی این شرکت به الزامات قانونی این کشور پیدا شود، رد نمی‌کند. در ماه‌های اخیر پیام رسان تلگرام در آلمان با مقامات محلی این کشور به مشکل برخورده، در حالی که این مقامات، مدیران این شبکه اجتماعی را ملزم به پایبندی به قوانین ملی این کشور کرده‌اند که شامل حذف محتواهای غیر قانونی از نظر آلمان و انتصاب یک شخص رابط می‌شوند. نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان در مصاحبه‌ای با نشریه دی زایت گفت: حکم‌های زیادی در مورد تخلفات صادر می‌شوند، اما اجرای آنها تا حدی به بن بست خورده است. ما باید به این مورد فشار بیاوریم تا این پدیده را تحت کنترل بگیریم. اما برای این کار، ما به یک راه حل اروپایی نیاز داریم. وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به این سوال که آیا در صورت عدم ثمر بخشی هیچ چیز، فیلتر کردن پیام رسان تلگرام آخرین راه حل خواهد بود یا خیر گفت که آلمان کشوری مبتنی بر حاکمیت قانون است. وزیر افزود: اما ما نمی‌توانیم آن را رد کنیم. فیلتر کردن یک اقدام تند و در واقع آخرین راه حل است. قبل از آن، همه گزینه‌های دیگر باید شکست بخورند.

  • شکایت ۲.۳ میلیارد پوندی انگلستان از فیس بوک

متا پلتفرم، شرکت مادر فیس بوک، به دنبال اتهامات سوء استفاده از موقعیت خود در بازار برای جمع آوری و بهره برداری از داده‌های شخصی ۴۴ میلیون نفر، با شکایتی به ارزش بیش از ۲.۳ میلیارد پوند (حدود ۳.۲ میلیارد دلار) در بریتانیا مواجه است. لیزا لودال گورمسن، مشاور ارشد اداره رفتار مالی بریتانیا (FCA) در حال پر کردن پرونده از طرف همه بریتانیایی‌هایی است که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ از فیس‌بوک استفاده کرده‌اند. این ادعا این است که فیس‌بوک با تحمیل شرایط و ضوابط ناعادلانه به کاربران میلیارد‌ها پوند درآمد داشته و از آن‌ها می‌خواهد که داده‌های شخصی ارزشمند خود را تسلیم کنند. گفته می‌شود که فیس بوک در واقع تنها شبکه اجتماعی در انگلستان است که در آن مطمئن خواهید بود با دوستان و خانواده خود در ارتباط خواهید بود، اما این شبکه اجتماعی، جنبه تاریکی دارد.  این پلتفرم اطلاعات شخصی را از طریق فیس‌بوک پیکسل جمع‌آوری می‌کند، ابزاری که به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد رفتار مشتریان خود را دنبال کنند.

فرانسه، گوگل و فیسبوک را ۲۱۰ میلیون یورو جریمه کرد

تارنمای روزنامه انگلیسی گاردین نوشت که کمیسیون ملی اطلاعات و آزادی‌ها (CNIL) روز پنج‌شنبه (۱۶ دی) اعلام کرد که گوگل را به دلیل ایجاد مشکل در امتناع کاربران اینترنت از ردیابی فعالیت هایشان ۱۵۰ میلیون یورو جریمه کرده است. این کمیسیون فیسبوک را نیز به همین دلیل ۶۰ میلیون یورو جریمه کرد. این سازمان اعلام کرد که شرکت‌های مذکور سه ماه فرصت دارند تا احکام آن را اجرا کرده یا با جریمه‌ ۱۰۰ هزار یورویی برای هر روز تاخیر مواجه ‌شوند. پیشتر یکی از دادگاه های مسکو نیز گوگل و فیس بوک را به پرداخت ده ها میلیون دلار جریمه نقدی محکوم کرده بود. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ریانووستی، دادگاه ناحیه تاگانسکی مسکو روز اخیراً شرکت گوگل را بخاطر خودداری از حذف اطلاعات ممنوعه در روسیه به پرداخت جریمه ۷.۲ میلیارد روبلی (حدود ۹۸ میلیون دلار) محکوم کرد. این حکم پس از آنکه سازمان نظارت بر ارتباطات جمعی روسیه (روس کوم نادزور) برای حذف اطلاعات ممنوع به شرکت گوگل اخطار داده و از طرف این شرکت نادیده گرفته شده بود، صادر شد. دادگاه ناحیه تاگانسکی مسکو همچنین شبکه اجتماعی فیس بوک را به پرداخت ۲۶ میلیون دلار جریمه نقدی بخاطر خودداری از حذف اطلاعات و فیلم های ممنوع محکوم کرد. پیشتر نیز این شبکه اجتماعی محکوم به پرداخت ۱۰۶ میلیون روبل (یک میلیون و ۴۵۲ هزار دلار) به دلیل نقض قوانین روسیه ازجمله خودداری از حذف اطلاعات مربوط به افراط گرایان و نیز سر باز زدن از بومی کردن اطلاعات کاربران روسی محکوم کرده بود. سازمان نظارت بر ارتباطات جمعی روسیه اعلام کرده است که فیس بوک و اینستاگرام هنوز ۴۶۰۰ مورد اطلاعات ممنوعه را حذف نکرده اند.

ارسال نظرات